onsdag 12 september 2012

Näsbyholmssjön

Näsbyholmssjön är en relativt ny fågelsjö i sydöstra Skåne. Den ursprungliga sjön torrlades på 1860-talet. Delar av den har nu återskapats och var klar 2004.


Ytan är ca 45 hektar och är oerhört fågelrik. Jag besöker sjön en septembereftermiddag. Efter en timma har jag skummat igenom fågelmassorna.






Jag försöker räkna fåglarna. När jag är färdig så är jag uppe på cirka 4 500 fåglar. Hälften är grågäss men annars är nästan samtliga andarter representerade; gräsand, bläsand, stjärtand, skedand, vigg, knipa, brunand, kricka, grågås, kanadagås, gråhakedopping, svarthalsad dopping, svarthakedopping, knölsvan, sothöna....

Eftermiddagslugnet bryts av allt kraftigare rop uppifrån. Det är tranor som kommer, cirklar allt lägre. Jag ser dem gå ner bakom trädridån i horisonten. Jag får ta den vägen när jag åker hem och se om de är kvar.

 
Under tiden hålls jag sysselsatt av rovfåglar, röda glador vrickar fram över sjön, två havsörnar kommer svepande från fälten och slår till i strandskogen. En underbar blå kärrhök ger en kvarts uppvisning i konsten att jaga, en kungsörn svävar högt över mig och försvinner i glidflykt mot SO, en tornfalk ryttlar över  
 
Det är  en underbar eftermiddag!

På långt håll ser jag de grå klumparna ute på fälten. Tranorna! Det kommer fler småflockar och går ner till de övriga. Snart står det 118 tranor där ute.




När jag fortsätter färden kommer jag in i flockar med fasaner....
 
 
...136 räknar jag...och minst dubbelt så många hann jag inte med!!
 

1 kommentar:

  1. Härlig inblick i fågellivet i Skåne - som vanligt! Tack!
    Och Godnatt från Forserum-

    SvaraRadera