lördag 11 oktober 2014

Det börjar med några starar....


...det sitter kanske 60 starar på ledningen, glest utdraget. Det är långt till ungdomens 200 000 i Petgärde för så där 50 år sedan. Minns jag rätt eller var siffran en ungdomlig överskattning? Här är det långt från stararnas svarta sol, den fascinerande svärmningen kvällstid som stararna idkar vid Vadehavet på Jylland eller på Roms himmel en skön kväll. Nåväl 60 är betydligt trevligare än ingen!

Intill håller ett gäng trastar till. Björktrast och taltrast, men även några rödvingetrastar är här. Taltrasten som jag känner från småländska trolska kvällsstunder, strax innan vättarna tittar fram bakom grå, mossbeväxta stubbar. De är nu ett vanligt inslag på de skånska slätterna under flyttiderna.

Råkorna har vi hos oss alltid! Jag gillar dem!

Några gånger om dagen ser jag också fasaner. Det är förstås den färggranna tuppen som fångar intresset.

I förrgår blev en av "mina" ormvråkar (jag har bloggat tidigare, bl a om en parning) slagen av en havsörn!! En skådarkamrat blev åsyna vittne. Med havs- och kungsörnarnas återkomst på allvar förändras många förutsättningar i naturen! Men det är ett överflöd som den plockar ur!

Jag har glömt säga att det är riktigt skönt sensommarväder! 16 grader varmt! Jordärtskocksodlingarna blommar under Kåsebergaåsens betande kor. Så vackert!


Sedan blir det svart sol, men inte starar, det är jätteflockar av ljungpipare och tofsvipor på Ingelstorps ängar!

Jag skulle vilja förmedla hur imponerande sådana här mängder är. Men det måste till en filmkamera egentligen. Jag försöker ta bilder av tätheten i flockarna.


Det är två ljungpiparflockar som håller till här, till synes skilda flockar som flyger upp, slår ner, ständigt i orolig rörelse.

Jag räknar med att det är uppemot 4000 ljungpipare och 1500 tofsvipor här!

Ljungpipare under landning.

För att försöka fånga helheten av flockarna tar jag några övergripande bilder som gör att individerna nästan försvinner på grund av avståndet. Detta är ljungpiparflockarna, moln av ljungpipare!
Det som började med några starar slutar med 4000 ljungpipare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar