onsdag 29 oktober 2014

Mönsterås


Mönsterås är centralort i Mönsterås kommun med drygt 4700 invånare. Orten har en historia som är känd från 1300-talet (Myölstadh aas) och hade sin historiska storhetsperiod under 15 och 1600-talen och hade under några år även stadsprivilegier.

Detta är mitt första besök och jag faller lite för charmen i ortens högt belägna centrum. Här hittar jag Modéerska huset som är Mönsterås äldsta trähus från 1700-talet. Där finns slöjdföreningen Månsken med sin verksamhet.

Här finns ett mysigt hotell, åtminstone från utsidan.....

....här finns Lundgrens Tyghus med en härlig, men ålderspatinerad, reklamfasad....

....och här finns Lilla Bageriet med en härlig uteservering vid Torget. Mysfaktor!

Mitt på torget låg en pump som allmänt användes som vattenkälla för ortens invånare, numera utbytt mot detta konstverk. Denna pump var den självklara mötesplatsen för ortsborna. Torghandeln är igång idag och påminner om tiden för danskarnas nerbränning av staden på 1600-talet som då var en stor marknadsplats.

På torget, högst uppe på Myölstadh aas, finns ett minnesmonument över Jacob Wallenberg, kyrkoherde i Mönsterås 1777-78, mest känd för sina humoristiska reseskildringar som t ex Min son på galejan.
Jag tror att Mönsterås kräver ett nytt besök en vacker sommardag, sitta på Lilla Bageriets uteservering och titta på det lugna flanerandet på Torget!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar