måndag 6 oktober 2014

Flyttfågeltid!


Denna tiden är kanske den bästa fågelskådartiden på Österlen. Dag efter dag fortsätter ejdersträcket utefter kusten.

 Det drar förbi flock efter flock....



På en timma drar det förbi 3500 ejdrar, dessutom sjöorrar, småskrakar och minst en bredstjärtad labb!

 När jag drar mig inåt landet möter jag snart en stenfalk. Den åstadkommer en fantastisk flyguppvisning med blixtsnabba vändningar och kast. Snart kommer ytterligare en stenfalk som passande slår sig ner på en åker  så jag får tillfälle att fotografera. Inte nog med det! Inom några minuter passerar en pilgrimsfalk snabbt över platsen. Så skönt att se!

Ytterligare ett stycke framåt möter jag en stor blandflock vadare, tofsvipor, ljungpipare och brushanar!

Ungefär 220 ljungpipare är det som håller sig lite för sig själva på åkern.

Det är en härlig syn med massor av fåglar utspridda över ett stort fält! Bara sitta och njuta i ett skönt, men lite blåsigt sensommarväder.




När jag flyttat mig lite runt åkern får jag klart för mig att det är brushanar också  bland ljungpiparna!


Det är ett 15-tal brushanar och 370 tofsvipor utöver de 220 ljungpiparna.

Det är jätteroligt att möta en sådan här syn och börja "beta av" och se vad flockarna innehåller!

En stor flock gäss ha slagit sig till ro på en liten höjd där de får lugn. Det är till största delen grågäss men höstens första säd- och bläsgäss ingår också!


I hamnen står storskarvarna och kollar på de förbisträckande ejdrarna...
....och medan jag gjort denna runda har internfågellarmet plingat in kungsfågelsångare, mindre flugsnappare, 8 bredstjärtade labbar, fjällabb, grålira.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar