fredag 25 mars 2016

Gislöv - en by på Österlen


Gislöv är en väldigt liten by, i stort sett några hus vid en fyrvägskorsning, men likväl finns här två muséer, hantverk och smide, restaurangen Karnelund och ett spolbilsföretag!

Här går vägarna till Simrishamn, Borrby, Skillinge och Brantevik. Idag på konstrundans invigningsdag är byn fylld till bristningsgränsen.

Mitt i vägskälet, centrum i byn, ligger Tranes Handelskompagni. Likadant här, här har jag aldrig varit, men nu blir det premiär!

Återigen blir jag positivt överraskad. En härlig affär med mycket användbart även för vårt lilla hushåll....

....jag går härifrån med en grönsakskniv i en storlek som jag vet Fia har sökt.  

 När jag kommer ut måste jag bara fota den underbara matta av vintergäck, snödroppar, scilla som är så underbart för vintersinnet.

Vägskälet är ordentligt uppskyltat en dag som denna!

Som vanligt, de som står för korvgrillningen har alltid fullt upp!

Smeden är på plats.....

.....och i huset på andra sidan gatan har Annika Österlind utställning....

 .....läs gärna mer hur tre skånska råkor har kommit till kungen av Marocko....http://www.ateljeannika.se/index.html


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar