lördag 26 mars 2016

Skillinge Emalj - bruksvara, konst eller vad....


Återigen dags att stifta ny bekantskap, denna gång med Skillinge Emalj. Ett företag, industri, med på konstrundan? Varför? Låt vara att jag alltid gillat emaljerade skyltar, det är lite konstnärligt över dom, men konstrundan är ändå för att visa upp konst, inte en emaljerad gatuadress!
 
Direkt innanför dörren får jag en bild av emalj jag inte har sett, inte känner igen. Det är så härligt!

Här är ett exempel på emaljerat foto!

Som jag sa inledningsvis så gillar jag dessutom detta. Vilken skillnad att få adressen utpekad av en stilfull skylt än den normala dussinvaran!

Men det som imponerar ändå är just de emaljerade konstinslag som visas upp

Det finns fyra kommersiella tillverkare, varav alltså en här i Skillinge. Dessutom ett tiotal konstnärliga kollektivverkstäder som använder emalj i sitt skapande.
Utställarna hos Skilling Emalj är Ulrika Thorén, Gerd Melén, Siv Lexander, Unn Waern och Hadar Tiljas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar