onsdag 25 december 2013

Bland gäss och rosor, juldagen 2013!


Det är vårkänsla denna juldag! Nio grader varmt, koltrastar sjunger och det är värme i den ganska friska, sydliga vinden. Jag hittar en flock vitkindade gäss!

Denna lilla, svartvita gås är en trevlig bekantskap. Den är ganska orädd av sig vilket gör att man lätt kan granska den från en bil som jag gör nu. Grågåsen ser ut som en jätte i församlingen.

Den häckade första gångeen i Sverige på Gotland 1971. Nu finns den spridd i stort sett över hela landet och beståndet beräknas till 4900 par. I flyttider är den mångdubbelt fler och även denna vårmjuka vinter finns många flockar kvar.





Det är som vanligt omöjligt få till stånd bilder som skapar förståelse för mängden. Jag räknar till omkring 2200 individer i denna flock och då är väl ett hundratal grågäss.

Strax intill är en liten sjö fylld av några hundra gräsänder!

 För att spä på vårkänslan blir jag vittne till en gräsandparning! Det blir tidig kull om det fullföljs!

Mitt bland alla gräsänder har en ung sångsvan hittat hit....

....över mig leker en rödglada i sydvinden....

.....och en försiktig kanadagås tittar upp över strandbrinken.....

......och rosorna fortsätter blomma om än i lite mindre versioner.....





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar