fredag 27 december 2013

En vårdag i december!

Det är nästan overkligt väder just nu. Koltrast och rödhake sjunger i den tidiga morgonen. Det är knappt 10 grader varmt, vinden känns vårligt ljummen.

Nu bryter solen igenom det grå julvädret och får mig att känna våroron. Måste ut och se vad som händer i naturen.

På en sten står en storskarv med lyfta vingar. Ålakråkan! Denna fågel som fått stå ut med så mycket förföljelse genom århundradena! Jag gillar den!

En välmående skäggdopping guppar stilla i ett lätt vågskvalp.

Rakt emot mig kommer en snatterand simmande.....

....hoppar upp på strandkanten och börjar lugnt leta mat!

Också dessa fåglar ger mig mer och mer tillfredsställelse att lära känna. Gråtrut.

Gråtrutar

Havstrut

I Skillinge hamn låg runt 400 viggar, uppblandade med bergänder och längre ut kunde jag med möda se en svarthakedopping. I hamnen fanns också sothöns och smådopping. Utefter kusten ligger hela tiden sådana här småflockar med gräsänder.

I en liten sjö ligger ett par knölsvanar.

Det är liv överallt! På en åkerkant avtecknar sig kanadagäss mot en allt blåare himmel!

I en till synes ändlös betåker går en ensam knölsvan och plockar lite ätbart. En sånglärka drar förbi! 

På en annan höjd har några hundra grågäss slagit till





I ett träd intill sitter en spanande ormvråk.
Verkligen en dag med vårkänsla!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar