onsdag 11 december 2013

Brantevik, Grönet och en skymt av Bornholm


Jag parkerar bilen vid Måsvägens slut. Det är lugnt, jag är ensam på platsen just nu. Annat är det i sommarperioden när parkeringen brukar vara full.

Jag och Lisa börjar gå ut mot Grönet. Bornholm skymtar i horisonten. Det är daller i luften, det blir magiskt. Ön tycks nästan sväva över havet emellanåt.

 Det är 5 mil från Simrishamn till Bornholm fågelvägen, ändå ser jag vindkraftverken där ute, trots luftdaller.



I havet samlas småflockar av knipor, jag ser några alfåglar och ejdrar också.

Grönet gör skäl för namnet, det är nästan vårgrönt här, och helt ensamma är vi inte för att njuta av lugnet och naturen.

Baldersbrå blommar....

.....nyponen hänger förstås moget klarröda sedan länge....

....och ännu knoppas rosorna!

Själva Brantevik ligger ganska tyst och lugnt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar