tisdag 3 december 2013

Tisdagen 3:e dec, något särskilt?


Nej! Inget särskilt alls! En helt vanlig gråmulen decemberdag. Det är 5 grader varmt. Målet är Näsbyholm!

Näsbyholm är ett privatägt gods som ligger med det mesta av sina närliggande marker på gammal, utdikad sjöbotten. För ett antal år sedan bestämde man sig för att återskapa en del av den gamla sjön, alltså nuvarande Näsbyholmssjön.

Hittills har detta blivit väldigt lyckat, sett ur en fågelskådares ögon.  Idag möter mig en flock vitkindade gäss på vattnet, ca 700! De ligger alltid tätt packade i flockarna.

Nästa stora samling är sothöns, jag räknar ungefär 1500 i sjön, uppdelat på en stor och två mindre flockar.

En liten flock björktrastar livar upp intill mig.

I sjön ligger idag ungefär 175 svanar, ett tjugotal är sångsvanar, resten knölsvan.



Jag har kanske mött denna fågeltäthet i Tåkern vid bra exkursioner. Idag finns här 120 snatteränder, 600 bläsänder, 1 amerikansk bläsand, ett 30-tal brunänder, viggar, knipor, några krickor, ett par bergänder. Sammantaget är det ca 4000 and-, simfåglar i sjön!

 Här intill sjön och slottet finns en minnessten över Tannsjönäs jagtselskab. Söker man på Tannsjönäs kommer man tilll Markaryd och ett jaktslott byggt av Fredrik av Hessen. Men alldeles tydligt har selskabet även hållit till här vid Näsbyholm.Det finns också en sten vid Tannsjö men är en replik av denna! Onödigt vetande, men kul ändå. Ni noterar väl att Carl den femtende var med och svingade bägaren, förlåt jagade!

Vackra vyer!



Det är gott om rovfågel runt Näsbyholm, här representerade av två ormvråkar.

Billigt boende! Möblerat, välventilerat rum uthyres!
 En tornfalk ryttlar intill.

En helt nyanlagd våtmark vid Gröna lund (nära Börringe). Jag gillar detta starkt!

En havsörn inspekterar de kommande jaktmarkerna.



 I strandkanten spejar en gråtrut på mig.

En kronhjort går sakta bort från mig. Ingen stress där inte!

På vägen hem möter jag ytterligare vitkindade gäss. Lite favoriter faktiskt!
Ja, det var en tisdag i december! Carpe diem!

2 kommentarer:

  1. Skulle kunna tänka mej ett skenäktenskap med Baron Blixen bara för att få efternamnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Baron Blixen-Finecke, född i Näsbyholm, var gift med sin syssling Karen Blixen. Han hade en tvillingbror och när de studerade tillsammans i Lund fick de 100 kr i underhåll av sin far, villkoret var att pengarna skulle redovisas. Redovisningen blev "bläck, papper och pennor 2 kr, övrigt 98 kr". Han var safariguide och hade bl a Ernest Hemingway och Edvard VII som kunder: Där får du lite familjebakgrund till äktenskapet!

      Radera