måndag 22 april 2013

Glimminge mosse - en liten pärla på Österlen

 
 
Glimminge mosse är en liten anspråkslös vattensamling som är värd ett besök. Särskilt under våren kan det finnas en hel del i sjön. 141 arter har setts och rapporterats i Svalan.
 
Idag möter en häger som idogt plockar i sig lite matnyttigt, en groda ser jag slinka ner.
 



 
 
Några hämplingar (här en hona) håller mig trevligt, pratigt sällskap.....
 
 
 
....starar går och rotar i fjolårsgräset....
 
 
 
Ett av dagens glädjeämnen är årthanen som ligger ute på vattnet. Han har lite imponerlekar för sig, men jag kan inte se någon hona, eller annan hane heller.
 
 
 
Trevligt!
 
 
 
Nästa trevlighet är en smådopping som ligger på behörigt avstånd, även denna är ensam. Jag tillhör de som inte vill störa, så bilden får duga!
 
 
 
Ett skedandpar har lagt sig till ro mitt ute på sjön.
 
 
 
....liksom krickor....
 
 
 
Detta var en del jag hittade. Här finns förstås, grågäss, gräsänder, tofsvipor, glador patrullerar regelbundet över området och som lök på laxen idag kom en snabb stenfalk förbi!
 
Och på åkerkammen sitter en korp och spanar av markerna!
 

2 kommentarer:

  1. Hej Kent
    Vilka trevliga motiv du har fångat på bild :) mer sådant här ser jag fram emot här på sidan :) / Sami

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir mer sådana blogginlägg. Det är trevligt du tycker om det!

      Radera