torsdag 25 april 2013

Jag tog en tur utefter kusten......

 
Jag släpper av Fia och Lisa vid Vårhallarna. Åker norrut, hoppar över Baskemölla, jag har varit där rätt ofta.
 
Nej, jag börjar med Vik! Detta är ett samhälle man ska uppleva till fots. Underbara små, smala gator som, likt i alla fiskesamhällen, leder ner till hamnen.
 
 
 
Hamnen är liten. Man blir så förvånad att det varit så mycket liv knutet till denna lilla hamn. Men utsikten över Stenshuvud är bedårande.
 
 
 
Omgivningarna är utomordentligt vackra!
 
 
 
Här ser man hela hamnen. Här fanns vid sekelskiftet 6 fartyg som seglade över alla världens hav!
 
 
 
Samtliga dessa fiskesamhällen ligger likadant. När jag nu ska ta mig ur samhället bär det kraftigt upp för strandbrinken.
 
 
 
Nästa samhälle jag besöker är Vitemölla, den infödde säger Vitemölle. Här är hamnen lite större, tillräckligt stor för att ha ett knölsvanpar som häckande!
 
 
 
I de flesta fiskelägena finns minst ett svanpar, alltid lika väl knutna till oss människor. Orädda!
 
 
 
Stranden kan mycket väl konkurrera med vilken playa som helst!
 
 
 
Här finns fortfarande verksamma fiskare, vilket syns i hamnen. Det finns lite atmosfär!
 
 
 
I strandstenarna njuter en katt av solskenet, det är över 20 grader varmt idag! Inte bara katten som njuter!
 
 
 
Titta här! Badhotellet, öppnat 1913, fortfarande i full verksamhet. Detta är kultur!
 
 
 
Jag tar strandvägen tillbaka till Kivik. Kan inte låta bli att stanna och fotografera Fritiof Nilsson "Piraten" som står staty här i Kivik.
 
 
 
 
 
 
Ja, det har gått en timma. Jag är tillbaka på Vårhallarna. Här har alla vresrosor tagits bort till sandstäppens fromma. Det känns lite tomt och kalt innan man vänjer sig! Men jag delar Länsstyrelsens uppfattning, detta är ursprunget, så här ska det vara!
 
 
 
De här bilderna gillar jag. Rena, enkla linjer!
 
 
 
Och där borta skymtar jag Fia och Lisa
 
 
 
Lisas älsklingsstund, en stund vid havet.
 
 
Jag tog en tur....en timme av högkvalitativ upplevelse....på Österlen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar