tisdag 13 maj 2014

Portugal - Bland korkekar och blåskator


 Lisabon och Sintra i all ära, men vi är rätt glada när vi på 25:e april 1974-bron tar av oss över Tejo och lämnar storstaden bakom oss. Nu är det natur som gäller!
Korkekslundarna är sköna upplevelser!

Ljusa och luftiga

Det är så skönt andas frisk luft, njuta fågelsång istället för trafikbuller.

Här har korken skördats. Denna skörd påbörjas när eken är runt 25 år och görs i intervaller på 7-10 år.

En trafikrondell som jag njuter av!


Cikorian börjar så smått blomma

 Vi hittar vårt nya hotell långt ute på landet utanför Santa Vitoria. Det är hotellet och en vinproducent som finns här, annars rena landet. Platsen kan verkligen rekommenderas för naturälskaren. Här häckade fem storkpar, en blåskatfamilj i trädgården, rödhalsad nattskärra sjöng! Ni noterar väl storkboet på taket?
Namnet är värt att komma ihåg Vila Galé Clube de Campo!

Vackra blommor!



Sjön ligger vackert intill

Persikor, en apelsinträdsallé och nektariner fanns i odlingar här.

Vinodlingar förstås! Här produceras vinet Santa Vitoria.

Druvorna har kommit ganska långt.

 Olivodlingarna är också omfattande. Det moderna odlingssättet är dock inte lika vackert som de gamla sköna olivlundarna. Jag känner igen utvecklingen från mitt Österlen, där är det förstås äpplen jag åsyftar.

Skönt att så här nära umgås med storkarna. Näbbklappret vid hälsningsceremonierna ger även närhet till oss åskådare.

Enorma lerkärl stod här som prydnader. I stort sett jämnhöga med mig!

Denna pose hade storkarna  i timtal när de stod och skuggade ungarna i värmen. Varje dag 30 grader eller mer.

Underbara rosor!



 Svartstararna hälsade oss också välkomna. Hade ofta en sorts dans- och hoppuppvisning i samband med sången. Mycket trevlig bekantskap!

Rummet på hotellet

Blåskata! En av dessa jag bara har velat se! Precis lika vacker som jag tänkt!

Det ganska familjära uppträdandet blev en trevlig överraskning. Rörde sig hela tiden ganska nära oss människor. Trevliga läten, i motsats till vår skatas hesa skrattande. 

Visst är den vacker!

Vi njuter!

2 kommentarer: