torsdag 15 maj 2014

Portugal - Quinta do Logo


 Besöket i Ouinta do Logo blev en riktig höjdare. En anledning var t ex härfåglar! Att besöket blev minnesvärt fanns en annan anledning till också. Jag råkade välja fel väg och närmade mig ett hus. Ut rusade 8 hundar vilt skällande! Som tur var, var det småhundar. De gav sig direkt på mig. Jag fick fullt sjå att hålla dom hyfsat ifrån mig. Jag blev lite nafsad i benen men inga större problem. Hela tiden stod en kvinna och tittade på utan att på något sätt ingripa eller säga något! Det gäller att välja rätt väg!

Vägen dit går utefter mängder med saltbassänger.

Några flamingos spatserade omkring i bassängerna.

Snatterand

En sötvattensjö, där sjöng bl a vassångare och rörsångare.

Rejäla saltberg


Naturligtvis måste det smakas av! Mycket gott!

 Flamingo

Skärfläcka

Rödbena

Härfåglarna höll gärna till på den golfbana som gränsar till Quinta do Lago. 



Framme vid huvudlokal i området träffade jag en portugisisk fågelskådare. Faktiskt den enda skådaren jag träffade i Portugal!  Men det var en trevlig bekantskap och han visade på en hel del fågel. Värdefullt för mig!
Rödhuvad dykand, hane.

Rödhuvad dykand, hona.

Snatterand

Denna vassrugge blev höjdpunkten under besöket. Inte själva vassruggen utan det som fanns i den. Tack vare min portugisiske vän fick jag se purpurhöna här. Den var mycket tillbakadragen, i stort sett såg man bara skymtar då och då. Här höll svartvingad vävare på att bygga bo, även de omöjliga att fotografera med min utrustning. Arten är relativt nytillkommen  i den europeiska faunen och finns enbart här. En vacker, liten fågel, lyser skapt gul (trots namnet) i flykten.

Slutligen dvärgrördrom! Även den svårfotograferad. Dels höll de sig nere i vassen, dels mycket snabba och korta flygruscher. Detta blev det enda fotot.

Som alltid vackert väder och väldigt varmt! 30 gradersgränsen passerades varje dag!

Vid golfbanan låg en del riktigt fina hus. Alla har det inte så dåligt i Portugal!!!


Området är ständigt överfluget av plan som startar och landar vid den närliggande flygplatsen i Faro.

Styltlöpare, roskarl och kärrsnäppor.

Rödbena och drillsnäppa

I denna lilla träddunge ligger ett tiotal storkbon.



Svartstare. Trots näbben full med mat sjöng den för fullt!


Vid sidan av saltbassängerna rik, frodig grönska

Här hittade vi en riktig palmskog!


Kanske bästa fågellokalen på resan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar