tisdag 13 maj 2014

Portugal - Moura och Mourao


Jag vaknar tidigt! Solen har inte gått upp. Går ut på altanen. Luften frisk, ljummen. I morgonrodnaden ser jag silhuetten av storken vid sina ungar.

Det är nu ett säreget, nästan knackande, ljud kommer, gång på gång. Det blandas med en mjuk vissling också upprepad. Vilken upplevelse! Den ljumma natten, morgonrodnaden, lätena, storkklapper!


När solen slutligen går upp löser jag lätena med hjälp av en mobilapp! Vad vore modern fågelskåderi utan mobilen! Rödhalsad nattskärra och minervauggla löstes lätena till! Stort!

Under dagen besöker vi höglandskapet runt Moura och Mourao. Ett folktomt landskap med lite ökenprägel emellanåt. Målet är fågel!

Underbara vyer rullar förbi!

Storkarna är sällskapliga häckar gärna tillsammans. Här utnyttjas samma elstolpe av två par, vid nästa stolpe 30 m bort ytterligare ett.

Vid vattendragen går ofta hägrar och storkar tillsammans och letar mat!


Dvärgörn

Typisk äldre portugisisk lantgård.

Rödhuvad törnskata

Här är jag lite mer tveksam men tror det är ytterligare en dvärgörn, denna gång av den mörka fasen.

Svarthakad buskskvätta, hane.

Svarthakad buskskvätta, hane annan individ.

Svarthakad buskskvätta, hona.

Steglits

Iberisk varfågel. Dålig bild, men jag skyller på det extremt starka solljuset som gör det svårt att fotografera



Vacker sjö, återkommer om den!


Plötsligt händer det! Vägen tar slut! Bara att vända!

Den vägrade visa sig bättre. Stensparv. Precis där grenen är under hakan kunde jag se den lilla gula fläck som är arttypisk.

Miljön där stensparven höll till.

 Skuggorna under träden är eftertraktade.

Kornsparvar satt med jämna mellanrum på ledningarna efter vägen.

Ladusvala

Tillbaka till sjön! Här förstod vi orsaken till sjön vi var vid. En stor kraftverksdamm!

Fia vid vår hyrbil. En självtänkande Mitsubishu! Inga nycklar behövs, motorn stängs av när jag stannar, startar när  jag trycker nerkoppling! Kul erfarenhet!


Detta t ex!



Spansk sparv

Spansk sparv, här vid storkbo som ofta hade ett tiotal bon i själva "rishögen"!

Rödhuvad dykand

En liten stad med genomfarten!

Gåsgam

Sothöna

Ofta blandade får och getflockar.

Bruna glador

Vit stork och gråhägrar

Apelsinträdsallén

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar