lördag 17 maj 2014

Två km strandäng


Det är tidig morgon. Solen har just börjat värma. Jag vandrar från Simrislund till Brantevik. Det är bara jag, havet, strandängen och fåglarna.

En enorm fågelkör möter mig. Den sköljer över mig som en flodvåg. Visslingar, smackanden, slag från näktergalar, melodiösa strofer från koltrastar, kort, snabbt, karaktäristiskt från rosenfinkar, järnsparvar, hämplingar, gransångare, steglitser. Det är en sådan konsert!
I morgonsolen sitter en koltrast, piggt plirande!

 En näktergal behagar en kort stund ge sig upp från sina täta snår och låter mig njuta även av åsynen!

Havet är lugnt, det blir en vacker dag. Lukten av hav, mmmm!

En annan koltrast sitter i motljuset och gör verkligen skäl för namnet!

En ringduva slår till i ett litet träd.

Den andra av paret håller sig i motljuset och bildar konstverk mot himlen.

Hämpling, hona.

Hästkastanjen, jag tror det bara står en här på ängarna, blommar!

Bara för att det är vackert! Så vackert!


Även eken, en av de senaste att lövas, börjar se rätt full ut i kronan.

Käringtand

Gulsparv


Järnsparven är lätt att gå förbi. Den ljusa strofen dränks lätt i övrig fågelsång. Den är ganska oansenlig i sin dräkt och lever ett ganska stilla och dolt liv.

I sin vårextas kommer ytterligare en näktergal "upp i ljuset". Det rödhakelika ögat och en roströd toning på stjärten är bra kännetecken när man får se den.

Äppelträd i blom

Steglits

Gransångare har envist hållit på med sin enkla sångstrof hela promenaden.


Här är verkligen miljöer för ett rikt fågelliv.


Vackra blommor. Känner utmaningen att ta reda på vad de heter, för det står still nu.

Vattenklöver däremot känner jag igen! En av de vackraste enligt mig!

Det finns ett ganska stort bestånd här på ängarna.


Mandelblom

En hel äng fylld av mandelblom och smörblommor!

 "Hemma på våran gata" som hon sa Stina i Saltkråkan, där blommar körsbärsträden

Riktigt hemma har de första, millimeterstora vindruvorna, siktats!

Fikonlöven döljer inte så mycket ännu men det kommer!
Två km strandäng mellan Simrislund och Brantevik. Ett hav. En tidig majmorgon. Ett paradis!

3 kommentarer:

  1. Så många vackra bilder!

    Men jag är en robbot...en cyborg i förskingringen... gjord av stjärnstoft. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Kraka! Ragnar Lodbrokes hustru, en robbot? Det tror jag inte!

      Radera
    2. Nej, kanske inte en robbot. Men en cyborg är jag helt klart. :-)

      Radera