onsdag 14 maj 2014

Portugal - Vägen mellan Santa Vitoria till Olhao


Även denna morgonen håller den rödhalsade nattskärran och minervaugglan serenad. Kompletteras av två förbiflygande ugglor. Jag, mer anade än såg tofsar, drar slutsatsen att det var hornugglor. Storkparet på plats. Det är så fantastiskt fint att sitta på altanen, ha detta sceneri framför mig och känna ljumma, svaga, vindar dra mot huden. Ja, jag är faktiskt naken en lång stund. Det är bara storkarna som ser mig, och de har väl sett mig förr, eller?


Vid frukostdags tar storken en promenad på taket runt sitt bo.

Swimmingpolen på hotellet i det tidiga morgonljuset.

Storkungarna varierar väldigt i storlek. Dessa två står ofta på bokanten och vingtränar.

Skäggdopping

Brun glada

Överallt storkar. Under denna dagen räknade jag omkring 250 storkar! Jag lovar, det är ingen överskattad siffra.



Ganska många kohägrar gick omkring bland de djur vi såg. Alltid på långa håll!

Kornsparv

En storkkoloni! I detta trädet finns sex storkbon!



Ännu en gång stoppad av vatten. Bara att vända!

Vi fick ett fantastiskt möte. Mötet med min första svartvingade glada! Det var en hane som mobbade denna ängshök. Tyvärr fick jag inga bilder på gladan men det blev ytterligare två möten med svartvingade glador under dagen!

Medelhavsstenskvätta, också den en fantastiskt vacker fågel.


Så var det dags för nästa humörhöjare! Blåkråka!

 Landskapet vi åker igenom är vidunderligt!

Här är områden och naturtyper som stor- och småtrapp ska finnas i. Kan man säga att vi kände doften! Det blev inga trappar, men allt annat infriades under resan, t o m överträffades!

Det är också så vackert! Jag njuter varje kilometer av landskapet!



Det gäller att sätta sig rätt om man ska vila!



Kornsparv

Solenergianläggning

Här har en skogsbrand dragit fram för något/några år sedan.




Sen eftermiddag anländer vi sedan till Olhao för sista tredjedelen av Portugalresan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar