torsdag 11 oktober 2012

En helt vanlig promenad

Det är en strålande skön oktoberdag. Solen skiner. Jag är alldeles för varmt klädd.


Jag kan inte motstå att knäppa ännu en meningslös bild på havet i motljus. Jag gillar det starka solljuset i vattnet.
 
Vattnet utefter stranden är fyllt av fågel. Kanske ligger här 1000 grågäss och kanadagäss i en salig röra, uppblandad med gräsänder, storskarvar, hägrar.....


Storskarvarna håller på med putsning efter senaste fisketuren
 


Jag är på stranden vid Skillinge. Därborta, norr om Skillinge ligger Morfars hamn. Här finns bänken för filosoferande, kanske lite kallprat med goda vänner eller helt enkelt bara sitta en stund, njuta.

 
Det fylls hela tiden på med nya flockar med grå- och kanadagäss. De vitkindade gässen landar inte, de drar i oordnade flockar vidare mot bättre övervintringsområden. Vadehavet på södra Jylland är ett bra tips.
 
 
I motljuset står en mörk, till synes huvudlös klump på ett ben,  på en sten.
 
 
När jag får lite bättre ljus ser jag att det är en häger, som tar en liten tupplur i solvärmen. Den vaknar till ibland och ser sig omkring.

 
En fantastisk dag!

 
Fortfarande blommar det
 
 
Vill man fika så finns rastbordet uppe på den gamla militärbunkern


På vägen hem ser jag de stora slangrullarna från bevattningarna samlas ihop. Det är över för i år. Men redan lyser den nya grödan, nästa års skörd, grön och fin.
 

Och där, i det nygröna samlas ofta måsflockar på jakt efter maskar och liknande. Hur många?
Tja, 259 ungefär!!! Trot om ni vill!
 

2 kommentarer:

  1. En helt vanlig promenad! Vilken lycka att kunna SE och UPPLEVA allt det vackra som vi har runt omkring oss! (som vi inte alltid tänker på)
    Naturen är underbar!

    SvaraRadera
  2. Ja, du har rätt! Att stanna upp, se sig omkring. Njuta! Det är livet!

    SvaraRadera