onsdag 3 oktober 2012

September har runnit över i oktober....

Jag tar en liten fågelrunda i markerna runt Simrishamn. Glimminge våtmark och Glivarpa mosse, små anonyma våtmarker som i stort sett är fågeltomma....några gräsänder ligger i vasskanten. Markerna runt är dock fulla av liv....flera flockar på några hundra bo- och bergfink...ett 75-tal ljungpipare flyger förbi....rödglador, tornfalkar, en sparvhök och en ormvråk....några stenskvättor.


Luften är klar och himlen verkar erbjuda allt...klarblå partier med vita sommarmoln och ett hotfullt regnmoln.

Jag tar med Lisa på en promenad i Gislövs Stjärna. Än lyser lövskogen grön...


...det knäpper runt mej av rödhakar, två gärdsmygar låter höra ett knarrigt läte och fäller käckt upp stjärten....plötsligt det metalliska lätet från en nötkråka....en gransångare saltar fortfarande sin sill om än inte lika energiskt som på våren....jag hör vitkindade gäss som sträcker över...

...och se....här kommer krokus, mitt inne i lunden...


Lisa ägnar stort intresse åt något...när jag ser efter är det grävlingspår, en grävling som väl har bråda tider att förbereda sitt vinterbo.



Jag bestämmer mig för ett besök vid Risteören som en liten avslutning på dagens fågelstund.


Vägen kantas av vallmo, lika vackert röda som under högsommaren....jag skymtar rödklint....rölleka och baldersbrå blommar för fullt. Majsen är klar för skördning.

Risteören bjuder på kustpipare, rödbena, kärrsnäppor, strandpipare.....sjöorre, ejder, vigg, knipa, det var en lagom runda i oktoberförmiddagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar