torsdag 25 oktober 2012

Strandhugg i Höllviken

När jag passerar Höllviken på väg ner till Falsterbo har jag alltid imponerats av de statyer som står på rad utefter Hjeltska promenaden vid Höllvikens strand.

Jag bestämmer mig för att lära känna dem bättre.

De är skapade av Gudmar Olovson, född i Boden 1936, elev hos Bror Hjorth och Stig Blomberg på Konstakademin. Bor och arbetar i Paris sedan 1959.


La Concorde - Flykt   (1974)
En fantastisk skulptur enligt mitt tycke! Min absoluta favorit!
 
 

Skrattmåsen som står på stranden nickar instämmande, flykt, det är bra det!
 
 
Prélude - Inledning till liv   (2003)



Les deux arbres - Två träd   (1990)


Les deux souers - Två systrar   (2000)
 
 
Femme-oiseau blessée - Kvinna likt en skadad fågel   (2007)

 
 
Bättre än så här blir det inte, sa strandskatan!



Men det finns ytterligare en staty. Kassandra   (1996), gjord av Peter Mandl, född 1947 i Prag, kom till Sverige 1968, bor i Påarp

 Jag tycker att skulpturparken utefter Höllvikens strand är fantastisk. Jag önskar alla att vandra här en solig dag njuta av fågelliv, konst och ett underbart hav. Det är bara att gratuleera Vellinge kommun till en fullträff.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar