tisdag 11 december 2012

Det värsta över....

 
 
Jag gillar att vakna och se att det blåst ihop lite drivor utanför på gatan. Att känna att naturkrafterna fraktiskt regerar. Höra nyheternas rapporter om alla besvär som snö och vind åstadkommer.
 
Jag måste ut och pröva vädermakterna!
 
Det blir en liten tur till hamnen. Det är så skönt att ha så nära tillgång till havet och ett fågelliv även i snöstormarnas tid.
 
En flock storskarvar står i snöyran. Vår Fågelvärld skriver i senaste numret att beståndet i Sverige är på nedgång, beståndet är på väg att stabiliseras runt 40000 häckande par. De är vackra där de står i snöyran.
 
 
 
 
 
 
Ejderhanen finns kvar i hamnskyddet. Hamnar är fina fågelställen på den tuffa, kalla årstiden.
 
 
 
Skrattmåsarna står med huvudet riktat mot vinden.
 
 
 
Medan havstruten vilar lugnt på en brygga.
 
 
 
Jag utmanar vädret lite till och kör, ganska försiktig, mot Skillinge. Snön driver. Den nyplogade vägen blir snart snöfylld på nytt. Fascinerande att se hur snön flyttar sig hela tiden i den hårda vinden. Det snöar egentligen inte alls, bara blåser och driver.
 
Här är gott om fågel. På några fält räknar jag in omkring 1000 gäss. Det är mest grågäss, men jag hittar både bläsgäss, kanadagäss och sädgäss dessutom i flocken.
 
 
 
 
 
 
Stranden vid Skillinge ligger tom, på människor! Men här fanns skärpiplärka och steglits bland annat.
 
 
 
Titta där! Minsann, lyser inte solen igenom lite! Vinden har mojnat! Ovädret är nog över för denna gången!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar