söndag 30 december 2012

GOTT NYTT FÅGELÅR!!!

Det hör ju till ett årsslut att se tillbaka. Hur var det egentligen, 2012? Mitt fågelår var ungefär så här!

Det blev 211 sedda arter. Tre nya, gråhuvad sparv, kejsarörn och lappuggla. Det är typiskt för fågelskåderiet att när jag äntligen får se en lappuggla så är det i Skåne! Så nu är jag uppe i 347 sedda arter i Sverige! Kejsarörn såg jag första gången i Frankrike för exakt 40 år sedan tillsammans med goda vänner!

Alfåglarna piggar upp i vintermörkret
 
 
 
Den här sädesärlan häckade i ett fågeltorn och var orädd iakttagare på mig.....

 
 
 
.....när jag bland annat såg denna svarttärna.
 
 
 
 
Storspov, denna underbara fågel!


 
 
Revet i Simrishamn, den kända trutlokalen, fick också besök av denna skräntärna...

 
 
 
....och denna kentska tärna.....

 
 
 
 
......och gravand.

 
 
 
Matande stenskvätta. Jag såg också mitt andra exemplar av nunnestenskvätta strax utanför Simrishamn.




KFV (Katastrofhjälp för fågel och vilt) tog bland annat hand om denna kattuggla. Den rehabiliterades och släpptes.

 
 
 
Risteören, den fina vadarlokalen söder om Skillinge gav kustpipare, kustsnäppor, kärrsnäppor. sandlöpare, roskarl bland mycket annat. Här kustpipare.

 
 
 
En annan fågel vi tog hand om på KFV var en berguv som tyvärr senare fivk avlivas eftersom skadan var för svår.

 
 
De tre badande havsörnarna på Vombs ängar var en höjdarupplevelse. Det gick dock inte upp mot när Örjan och jag fick se mindre skrikörn och kungsörn samtidigt skruvande lågt över oss.
 
 
 
 
Storkarv häckar inte i Simrishamns kommun men är en ständig gäst.


 
 
En och annan ejder stannar året runt, men sträcken vår och höst är en fantastisk upplevelse....

 
 
 
....liksom de mängder av sjöfågel som ligger utefter kusten under vintern.

 
 
 
Med denna lilla näpna smådopping önskar jag alla
 
GOTT NYTT ÅR!
 

1 kommentar:

  1. Ja Kejsarörnen i Frankrike kommer vi ihåg. Vi har förresten en Berguv i arbetsrummet just. Han väntar på att inbrottslarmet i Industrimuseet ska bli klart.
    Fint fågelår har du haft.
    Gott slut och Gott Nytt.

    SvaraRadera