fredag 28 december 2012

Åter Österlen....

 
 
 
 
Tillbaka på Österlen. Sköna, gröna Österlen.
Det är längesedan jag var ute i fågelmarkerna nu.
Jag börjar i hamnen i Simrishamn. Jag ser de små dunbollarna direkt. Tre smådoppingar ligger i småbåtshamnen, på långt håll, men det får bli ett foto ändå. Här ligger en viggflock på 5-600 individer och massor av trutar, en kaspisk, skrattmåsar och storskarvar.

 
 
 
Jag tar mig vidare söderut utefter kustvägen. Den ormvråk som håller till i vår kustremsa är där.




I Skillinge ligger tusentals änder och gäss. Här ligger en flock viggar som innehöll drygt 1000 fåglar.

 
 
 
Här ligger jätteflockar med kanadagäss och grågäss. Där lite längre ut ligger en ny viggflock. I dessa flockar ser jag bergänder, brunänder, småskrakar och längre ut utanför fotoavstånd ligger alfåglar. Jag ser en skäggdopping. Så skönt vara tillbaks i detta igen!

 
 
 
"Det var ett liv och ett kiv" skrev August Strindberg i sin berömda inledning av Röda rummet och beskrev hur gråsparvarna kivades på grusgången. Här är mer än så, gåskackel, andläten, måsskri, flygande fåglar, dykande fåglar, fågel överallt. Säkert 4-5000 fåglar!

 
 
 
En sothöna har hittata en egen liten vattenyta som febrilt bearbetas i jakten på mat. Havet är underbart vackert när den klarblå himlen speglar sig.




Jag fortsätter österut efter att fått ett larm om svarthakad buskskvätta i Trelleborg. Den har varit där några dagar så chansen är stor att den är kvar. Jag passerar det fantastiska landskapet runt Kåseberga.
Det är magiska vyer!




Allt detta på söder sida om vägen. Vänder jag ögonen mot norra sidan är det åkermark, betesmarker och fågelmarker. En rödglada stryker över, här och där går sädgäss och betar.

 
 
 
Men det är backlandskapet som ger mig energin idag. Grusvägen som slingrar sig upp över åskanten, djurtrajerna och de mjuka formerna, som den vackraste kvinnokropp!








Målet: Småbåtshamnen i Trelleborg. Jag såg den västliga svarthakade buskskvättan! Men som vanligt skulle man kunna travestera Karin Boye:...det är resan som gör mödan värd....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar