måndag 10 december 2012

Snöoväder


Ja, så kom då ovädret. Det blåser hård ostlig vind. Det är långt fram på förmiddagen men knappt fotoljust. Snö piskar mot en i den hårda vinden. Svårt att hålla kameran ren från snö. Det blir mest foton från bilfönstret.
 
En blygrå himmel och ett upprört hav möter mig nere vid hamnen.
 
 
 
I hamnen är också vattnet upprört. Viggflocken trycker ihop sig i en tät skara.
 
 
 
Snön piskar horisontellt mot knölsvanen.
 
 
 
Mot kajans mörka kropp ser man hur snön driver. Fåglarna här är ändå förvånansvärt obesvärade.
 
 
 
Rastplatsen vid Simrislunds hällristningar ligger väldigt utsatt. Den hårda vinden ligger på rakt från ett upprört hav. Snömängderna är inte stora men den hårda vinden gör ändå vädret besvärligt.
 
 
 
 
Jag tillhör ändå dem som njuter! Att vara utsatt för naturens krafter är på sätt och vis skönt.
Trots det upprörda havet kan jag se alfågel, ejder och sjöorre ligga här ute.
 
 
 
Snöröken gör att allt höljs in i en vitgrå dimma.
 
När jag kommer hem har hyresvärden skottat vår gång! Det kallar jag service! Kaffet smakar extra bra idag.
 


2 kommentarer:

  1. Ack ja. Denna kalla vita blåsiga dag! Likadant här på Höglandet. Och den vackra röda rosen är väl endast ett minne blott.....

    SvaraRadera
  2. Jag tror nog att du har rätt om rosen. Men jag ska göra ett besök och kolla läget. men nu känns det som att ovädret är över för denna gång!

    SvaraRadera