torsdag 20 december 2012

Waldemarsudde och Lars Jonsson

 
 
Nu har vi tillfälligt övergett vårt sköna, gröna Österlen för att fira en vit jul i Sollentuna. Där möter verkligen vintern. Jag åker ut på Djurgården, till Waldemarsudde för att se Lars Jonssons utställning. Jag passerar våffelbrukets utemöbler som trots allt är dekorativa i snödrivorna.
 
 
 
 
Den gamla linoljekvarnen står vackert inramad av parkens ekar.
 
 
 
 
Entren till galleriet är vacker. Jag ser att mina snövåta Graningekängor sätter spår på trapphusets mattor.
 
 
 
 
Under utställningstiden arbetar Lars Jonsson med en målning som ska vara klar när utställningen är slut i januari. Detta sker i det rum som utgjorde Prins Eugens atelje.
 
 
 
 
Lars Jonsson är en fantastisk konstnär. Här ett par korpar. Se vilken detaljrikedom och vilken säkerhet i kroppshållningarna.
 
 
 
 
Ejdrar. Vilken känsla! Vilket hav!
 
 
 
 
Utanför ligger Viking Lines båt och väntar på avgång för dagens tur till Åland, (tror jag). En flock storskrakar vilar lugnt i strandvattnet.
 
 
 
 
Fru storskrake....
 
 
 
 
....och herrn!
 
 
 
 
Detta är en park som måste besökas under sommarmånaderna. Vacker!
 
 
 
 
En villa målad i djurgårdsgrönt, vilsam och skön färg som gjord att matcha de grå och vita vinterfärgerna.
 
 
 
 
Vinter, speciellt snö, är inte min melodi så jag drar mig tillbaka och tinar upp framåt våren!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar