tisdag 18 mars 2014

Det är skönt att vara fågelskådare nu!


Det första jag mötte när jag åkte ut idag var en ung havsörn! En röd glada var uppe och irriterade örnen, den ser så liten ut bredvid örnen.

Gladan flög och satte sig på behagligt avstånd från mig. De är obeskrivligt vackra!

Vid mosskanten där jag sitter går ett par tranor. Ibland låter de sina starka, vilda rop ljuda över mossen.


En gråhäger kommer nerdimpande, en tofsvipa står avvaktande, men tar snart upp en gnällande hotflykt mot hägern.

Men den tar lugnt upp sin jakt på ätbart.

En liten flock vitkindade gäss anländer...

.....och landar lite i skydd bakom en buske.

Gladan sitter kvar, fortfarande när jag lämnar platsen.

Jag hinner inte långt förrän jag upptäcker några fåglar på en åker. Det är brushanar! Årets första! Härliga tider!

De är åtta fåglar utspridda på åkern.

De har fortfarande vinterdräkt. Fågeln på bilden ovan är en hane som snart ska stoltsera med en rejäl pälskrage om huvudet.

Den lilla sjön intill har sin sothöna förstås....

 ....och i en annan ligger det gravänder. Det är mycket bråk i flocken. Vårkänslorna svallar!

Och så avslutas dagen med ett par strandskator. Rackan så fint det är just nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar