lördag 1 mars 2014

Hökesån - en naturpärla i Habo

På besök i Habo vandrar jag utefter Hökesån. Det är marker som har mänsklig påverkan sedan stenåldern. Här har funnits kvarnar, vadmalsstamp och industrier.

Trots denna påverkan genom årtusendena kan jag vandra här i en underbar miljö och med en å som har öring, harr, nejonöga och flodpärlmussla i vattnet.

Det är rent trolska  miljöer jag hittar.

Det pågår restaureringar, bl a i form av bättre vandringsvägar för lekande fisk. Mycket har gjorts och det känns som hög kvalitet i det arbetet. Att ha en sådan här naturmiljö i sin absoluta närhet är en stor tillgång för Habos invånare!

Det ser ut att vara fina miljöer för forsärla och strömstare även om jag idag får nöja mig med svartmes, kungsfågel och grönsiska.

Ibland tätnar skogen

Här kan man se rester från en av de dammar som funnits i ån, Laggaredammen, som rivits ut för att förbättra  vandringsvägar och lekplatser för framförallt Vätteröring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar