onsdag 12 mars 2014

Inget speciellt men ändå speciellt!


Att höra de starka lätena från en flock tranor är så skönt. Det börjar för det mesta så. Vildmarken kallar uppifrån. När man vant ögonen vid ljuset och får till rätt avstånd för ögonskärpan så ser man dom. Först syns de blott när flocken vrider runt i uppvindarna.

Snart har jag hela flocken över mig. De är 47 denna gången. De startade idag på morgonen, från Rügen kanske, en kvart i tre på eftermiddagen är de framme över Österlen och vrider i uppvindarna över mig.

Men de är inte först, de första kom en timma tidigare. Det är många flockar  som kommer idag. Nu är det bara att hoppas att det inte blir några stora väderbakslag.

Trevligt!

På morgonturen var det lugnt, en gravand tar igen sig.

En tofsvipa går och plockar i vårvattnet.



Idag fick jag en bekräftelse på en misstanke jag haft. Det här är ett rödgladbo! 

En av gladorna höll på med att rätta till grenar i boet när jag kom. Alltid roligt att få en närmare relation till rovfåglar. Det blir kul att följa!

Gladan sitter 20 m från boet och väntar bara på att jag ska försvinna! Jag har morgonsolen rakt emot mig så det blir bara en svart silhuett mot himlen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar