fredag 25 oktober 2013

Strandäng


En vacker ormvråk sitter och spanar efter möss? Det är snart bara övervintrarna kvar nu.

En ensam tofsvipa står på ett fält och har sällskap av ett femtiotal sånglärkor. Jag blir alltid lite fundersam varför är den, ensam, kvar här nu?

På Simris strandäng slingrar sig vandringsleden över en liten sankmark.

Här växer också ett par buskar med svarta nypon! Jag kan inte komma ihåg jag sett det förr. Efter lite efterforskning tror jag mig förstå att Rosa spinosissima, pimpinellros har mörklila till svarta nypon. Användbara som alla andra nypon.

Och nyponbuskar, nyponbuskar
Hela vägen nyponbuskar
ser jag när jag blundar
och nånstans där så blev jag
den jag är nu
                                                                                     Lars Winnerbäck, Söndermarken


Mina hagtornsfavoriter står överfyllda av bär, vackert är det, men tydligen svåra att använda.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar