onsdag 9 oktober 2013

Lite brittsommar, lite fågel, lite nostalgi!

Vi har varit lite krassliga ett par dagar nu, så det känns extra skönt att komma ut med Lisa i ett skönt brittsommarväder. Faktum är att vi hade 18 grader varmt! I skuggan förstå, när det var som varmast idag. Helt underbart!

Jag har aldrig sett mindre vatten i Tommarpsån.

"Revet" växer i takt med det låga vattenståndet.

 Det är här på "Revet" som Simrishamns alla konstiga trutar observeras!

 Idag är det en medelhavstrut på besök! Tyvärr inte med på bild!

 En storskrakhona ser mig och simmar allt vad tygen håller bort från mig.

Ett par grågäss ser ut att vilja ta till vingarna, men det blir lite vingluftande, sedan ligger de lugnt kvar och njuter av brittsommaren.

Hej, igen! Jaså du är här! Visst, välkommen!

Jag njuter verkligen. Gillar dessa färgduschar! Gillar gransångarna omkring mig. Gillar "Revet":s alla trutar. Gillar korsnäbbar, bofinkar, bergfinkar och steglitsor som drar runt i oordnade flockar! Gillaralla människor jag möter utefter promenaden som är glada och trevliga!
Det ligger något i Carl-Antons "jag satt i solen och kände, att solen är allt bra skön" sedan lät han sina maskrosor blomma!

Nu är det höst, brittsommar, och solen är precis lika skön nu!

En gul dusch i allt det gröna.....

...eller rosa nyans....

...eller klart orange toner, går det att göra annat än njuta?

Kastanjen gungar i vinden, doppar sina grenar i vattnet och lämnar sedan silverdroppar tillbaka!

Cikorian! Cikorian denna fantastiska växt vars himmelsblå blommor hör till växtrikets vackrate, lika skön som vanligt!

Här har vi ett bygge utanför stadsplanen och genast överfalls jag av nostalgiska tankar om kojor i skogen vid Borreboån, om idogt släpande av WST-dörrar över Skäftesmyr för byggande av orrkojan, eller "stugan", Skogsbrynet vid Klacken och förstås tornet i Gunnestorp. Jag inser att det är många år att se tillbaka på.
Här har några startat en ny cykel, vad väntar dom om 50-60 år?

Tillbaka till nuet! Jag vet inte om ni lade märke till den här fågeln på bilden tidigare. Fågeln i mitten med grå hätta, gul näbb med röd fläck. Vad är det? Kan någon hjälpa mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar