onsdag 2 oktober 2013

Grönalund


Det finns ett Grönalund även i Skåne. Det var också ett nöjesfält som öppnade 1905 och stängde 1949. Men det tar vi sedan.

Nu finns strax utanför Grönalund en nyanlagd våtmark. Förstår jag rätt kallas den Stävesjö i Svalan (fågelrapporteringssiten).

Det var en mycket positiv upplevelse, mitt första besök här.



Det började med att jag hittade två gråhakedoppingar......

 ....sedan upptäckte jag dessa smådoppingar, här tillsammans med en vigg....

 ....smådopping....

 ....vigg...

....det stod också en gråhäger i kanten....

....ett rådjur betar lugnt långt borta på en höjd.

Smådoppingarna som var sex totalt visade verkligen upp sig. Det såg ut att vara ett par med fyra ungar.







Men så var det detta med tivoli. Jag hittade denna lilla skylt vid våtmarken. Sådant här tycker jag är roligt.
Grönalunds tivoli låg alltså i Skåne, även om det öppnade 20 år efter det Gröna Lund vi känner från Stockholm!

Visst ser det mysigt ut, högst uppe på bokklädd kulle. Men nu är det våtmarken som jag absolut ska besöka igen. Härligt ställe!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar